Legionen

Det här citatet från min skumma ryska bok (den yttersta kärlekens gulag av James Meek) är bara så klockrent! Nästan så att jag vill lägga till ett "haha", men det skulle nog förstöra tjusningen med om huruvida allt är relativt.

"Tjeckiska soldater drev mot högkvarteret från torgets alla hörn. En av dem passerade Anna långsamt, och fäste blicken på hennes cigarett. Hon trodde han var halt, men så var det inte. Han hade bara en stövel.
"Du har tappat en stövel", sa hon.
"Nä", sa soldaten. "Jag har hittat en".


Citatet beskriver dessutom hur miserabelt det är för de stackars soldaterna. Får kvarta nu, läsa mer och se om jag jag läsa bort misären. (Och vad sjutton betyder ordet "gulag" förresten? SAOL sviker mig).

Ta ta for now!

Kommentarer
Postat av: Sara

Gulag heter de ryska förintelselägrena. Tror helt enkelt att det är det ryska ordet för det, och att vi använder samma. Om du söker på wikipedia så får du fram det. läste historia i våras

2009-09-22 @ 03:09:30
URL: http://sawawa.blogg.se/

Åsikter på detta?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Plita ner:

Trackback
RSS 2.0