Jag förändrar världen

Eller ja, jag försöker i alla fall. Jag föreslog nyss ett nytt ord till Svenska Akademins Ordlista, nämligen ordet palkoma. Här kommer mina argument som jag även skickade in till dem:

Paltkoma, till viss del en synonym till ordet övermätt som i mina ögon bättre beskriver ett tillstånd efter en måltid då man fysiskt måste vila eftersom man har ätit för mycket eller för "tung mat".

Ordet övermätt menar dessutom bara på att man har fått i sig en stor mängd föda medan ordet paltkoma bättre skulle beskriva de fysiska effekterna efter en måltid. Och denna måltid behöver nödvändigtvis inte heller ha varit av stor volym, utan endast tung och jag saknar ett ord i SAOL som beskriver detta fenomen.

Paltkoma kan för den delen försvenskas för hela svenska folket genom att kalla det för matkoma. Men andemeningen kvarstår dock. Ibland är man bara riktigt dåsig och inte nödvändigtvis övermätt.


Så, vad tror ni? Det är förvisso ett ord som inte är så revolitionerande för vår vardag, men desto trevligare. Övermätt är dessutom, som jag skrev i texten, en ganska diffus och mager beskrivning på huruvida man fysiskt sett upplever sin kropp efter en måltid.

Jag tror väl inte heller att Horace Engdahl mejlar mig i morgon och verbalt uttrycker sin glädje över min konstruktiva förmåga att faktiskt ge ett förslag. Men ja, det skadar ju inte i alla fall?

Ta ta for now!

Kommentarer
Postat av: Rex

Leve ordtips!

2009-09-14 @ 00:02:22
URL: http://rex.regeborg.se

Åsikter på detta?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Plita ner:

Trackback
RSS 2.0