Fördomar

Bara en tanke sent om sider. En av de största lögnerna i livet är nog att man inte har några fördomar - för det har man, vare sig man vill eller inte. Jag avskyr fack men placerar ständigt in folk i olika kategorier och det mycket för mig själv. Dels så brukar en vag antagning stämma och det är lättare att anta hur människan i fråga är och reagerar. Det är inte alltid rätt, naturligtvis. Men ibland slår det inte så himla fel faktiskt.

Jag och min kära vän Lollo
brukar på det temat hitta på olika karaktärer som stämmer så snuskigt bra överens med våra fördomar och även om vi inte kan peka ut någon speciell så vet vi att det finns en Louise 26 år som pluggar till lärare någonstans i Sverige. Och det finns en Karin Von Wettersten (eller vad vi nu brukar kalla henne?) med alla deras, (våra påhittade) synsätt och tillhörande atteraljer.

Men min dubbelmoral
är hemskt å ena sidan, fast dock så mänsklig. Jag vill inte vara en typisk någonting men ändå så ser jag på människor med samma dömande ögon som de förmodligen ser på mig. Fast det är ingen elakhet iblandad i fördomarna som jag pratar om nu. Mer olika sätt på olika människor.

Det enda vi kan göra är att vi kan spekulera i vad en människa gör
, varför och vad som ligger bakom ett beslut. Som sagt, vaga antaganden baserade på våra fördomar. Det är som vanekörning när det gäller bilar. Men det farliga däri är att tippa över till att vara dömande och göra stenhårda antagningar, bestämma sig för vad en helt okänd människa är för något och handla därefter. Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer dit då jag försöker att vara öppen. Och att folk aldrig dömer mig. Men det är inte lätt att vara människa.

Så får jag väl avsluta med ett klämkäckt citat som en stekare
(vetenskapligt baserat på vit skjorta och någon form av backslick - akta ironin) sa till mig; "jag har inga fördomar. Jag pratar ju med dig!".

Ta ta!


Ps. Vill bara tillägga att oavsett hur bra fördomarna än stämmer eller ej, så kan inte egenskaper som att vara trevlig, snäll och en bra människa tillhöra någon sort av människa eller något fack i min mening. Därför så kan man tillåta att fördomarna dyker upp, men att man i första hand lyssnar och ser, istället för att höra och titta.

Kommentarer

Åsikter på detta?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Plita ner:

Trackback
RSS 2.0